Raad van Kerken

Een Evensong is een avondgebed in de Anglicaanse Kerk. Het wordt meestal aan het eind van de werk-dag gehouden om 17.00 uur. In veel kathedralen in de grote steden vindt dit dagelijks plaats, al of niet met ‘publiek’. Het is een gebed voor de koren zelf. Dat zie je ook aan de opstelling van de koorleden, dicht bij elkaar. Gasten zijn altijd welkom om te luisteren en mee te bidden.
Door de eeuwen heen is er een rijke muziekcultuur ontstaan in de evensongs. Met altijd dezelfde gebeden en voorgeschreven teksten zit de span-ning in de muzikale variatie. Componisten uit alle eeuwen hebben de teksten van prachtige muziek voorzien. De aanwezigen kunnen meezingen met de hymnes. Er zijn gesproken lezingen, gebeden en er kan een korte overweging worden gehouden, zoals dat in Heerenveen ook gebruikelijk is.

Op zondag 11 februari houdt de Raad van Kerken weer een dergelijke avondviering in Trinitas. Aanvang 19.00 uur. Voorganger is dominee Nel van den Briel. Muzikale medewerking wordt verleend door Con Amore Musica onder leiding van Gerben van der Veen. Er is een collecte na afloop.

Buxtehudes cantatecyclus Membra Jesu nostri is een bijzonder en meeslepend werk. De zeven cantates zijn samngesteld rond het idee van een waarnemer die verschillende delen van het gekruisigde lichaam van Christus aanschouwt. Ze zijn gebaseerd op teksten uit een middeleeuwse Latijnse hymne ‘Salve mundi salutare’. Bij elk van de gekozen gedichten heeft Buxtehude zijn eigen Bijbelse aanvullingen aangebracht, die afwisselend door een klein vocaal ensemble, samen of in solo’s of trio’s, worden gezongen. Terwijl de kijker zijn ogen naar boven beweegt, beginnend bij de voeten van Christus, dan naar de knieën, de handen, de zijden, de borst, het hart en uiteindelijk naar het gelaat, brengt Buxtehude wijzigingen aan in de muziek en ook de mengeling van stemmen en instrumenten verandert. Samen vormen deze cantates een samenhangend en spiritueel betekenisvol werk, waarbij de poëtische teksten een ontroerende bespiegeling over de kruisiging overbrengen.

Deze Cantatedienst, die een aanloop vormt naar de Goede Week eind maart, wordt muzikaal verzorgd door Con Amore Musica met begeleiding van barok-orkest Florilegium Musicum o.l.v. Gerben v.d. Veen. Voorganger is ds. Pieterjan de Buck. Toegang gratis. Na afloop is er een deurcollecte.