Ideeën Groene kerk

logo groene kerk 2

Tijdens onze startzondag op 27 september vorig jaar heeft u kennis kunnen maken met het onderwerp Groene kerk. In het Beleidsplan van onze kerkelijke gemeente hebben we de ambitie uitgesproken dat we een Groene kerk willen zijn. Maar hoe brengen we dit nu in de praktijk? De bedoeling was om dit te bespreken tijden onze gemeenteavond in oktober vorig jaar. Maar zoals u weet kon deze avond door de COVID-19 pandemie helaas geen doorgang hebben. In de “Stille verbinding” App-groep heeft onze predikant Riemer Praamsma daarom begin januari een oproep gedaan voor het indienen van ideeën. De deelnemers aan deze App-groep hebben flink wat ideeën  ingebracht. Daarvoor willen we u hartelijk bedanken! Hieronder de lijst met ideeën:

• We noemen de ‘Bidstond voor gewas en arbeid’ voortaan: ‘Bidstond voor mens en natuur’. En hetzelfde geldt voor de Dankstond.
  • De veertig dagen voor Pasen zijn vanouds een tijd van vasten. In onze protestantse traditie is dat wat in onbruik geraakt, maar we zouden het best weer op kunnen poetsen. Het gaat dan niet om een totaal vasten zonder eten en drinken. Het is genoeg om een luxe gewoonte veertig dagen te laten staan. Bijvoorbeeld veertig dagen geen drank, geen auto of geen vlees. Na die veertig dagen weet je dat je zonder kunt. Je kunt dat elkaar natuurlijk niet opleggen: Ieder kiest zijn eigen vasten en alle wie het delen wil, deelt het met de rest.
  • Handen wassen doen we veel tegenwoordig. Gebruik zeep die 100% plantaardig is.
  • Op de fiets naar de kerk in plaats van met de auto.
  • In het voorjaar een stiltewandeling organiseren: luisteren naar de vogels, de wind, de natuur en naar God.
  • Een ‘schoonmaakzondag’ organiseren. Wandelen met een missie! Allemaal een tas mee om het afval in te doen dat je onderweg vindt.
  • Door de kinderkring of de kliederkerk insectenhotels laten maken en die plaatsen bij de kerkgebouwen, begraafplaatsen en klokkenstoelen.
  • Bomen planten of adopteren.
  • Bij het verpachten van landerijen kijken of de pacht verlaagd kan worden met als eis dat het landgebruik duurzamer moet.
  • Een andere, groenere bank kiezen, zoals ASN of Triodos.
  • Na de coronatijd een walking diner met gerechten uit biologische teelt en eerlijke handel. En dan bij elk gerecht het verhaal erachter.
  • Met Pasen 2022 komt iedereen met minstens één kledingstuk dat ecologisch verantwoord is, eerlijk verhandeld is of tweedehands is. En bij de koffie vertellen we elkaar het verhaal erachter.
  • Een tweedehands boeken- en kledingmarkt en daarmee een goed (groen) doel steunen.
  • Voor de bloemengroet: een pluktuin maken met seizoensbloemen en in de winter zorgen voor droogbloemen. Mensen zouden een abonnement kunnen nemen om elke week een bosje bloemen te plukken in de pluktuin.

Door de coronasituatie zullen niet alle ingebrachte ideeën op korte termijn uitvoerbaar zijn. In ieder geval gaan we als commissie Groene kerk de komende tijd met deze voorstellen aan de slag. Wordt vervolgd!

Namens de commissie Groene kerk
Johan Medenblik