Commissie Actiebestedingen (CAB)

Het is al even geleden dat u iets heeft gehoord van de CAB. Door de corona stonden heel veel acties op een laag pitje. Toch hebben we in die tijd een aantal goede doelen kunnen ondersteunen:In het voorjaar van 2020 hebben we in de veertigdagentijd gespaard voor een school in Sierra Leone. Omdat concrete acties niet mogelijk waren, had de diaconie gevraagd of de CAB geld uit de kas kon missen om het dak van de school volledig te kunnen financieren. Zo is er 5000 euro naar dit fantastische doel gegaan.
In 2021 is er door collectes, kraskaarten en een paasontbijt in de veertigdagen-tijd geld opgehaald voor de strijd tegen kinderarbeid in de Micamijnen. De CAB heeft toen het opgehaalde geld verdubbeld.
Een  dorpsgenoot uit Tjalleberd, Marline Wolthuizen, zou samen met haar vriendin Myrthe meedoen aan een project in Zambia van World Servants, waar een gezondheidskliniek en een woning voor het personeel gebouwd zouden worden.  Vanwege de corona ging dit project niet door, maar het opgehaalde geld voor het project is wel naar Zambia gegaan. Marline en Myrthe hopen in de komende zomer wel op reis te kunnen gaan om zelf mee te bouwen aan dit of een ander project van World Servants.
In mei 2021 hebben we de Diabetes-classic, een fiets- en wandeltocht in Drenthe ondersteund, waar Derk heel veel uren schrijfwerk (publicaties) voor heeft gedaan. U heeft er iets over kunnen lezen in Geandewei.
Afgelopen maart hebben we, in overleg met de diaconie, de actie voor mensen in het door oorlog geteisterde Oekraïne, van Lutske en Pier Cnossen gesteund met 500 euro voor transportkosten en eventueel nog wat extra goederen.
En deze maand kregen we een verzoek van onze oud huisarts uit Tjalleberd, dr. C. Burggraaff, die na haar pensioen nu voor zes weken aan het werk is als arts op Lesbos bij de vluchtelingen aldaar. We maken daarom 500 euro over voor Stichting Bootvluchteling. Te zijner tijd zal ze over haar ervaringen vertellen in ons kerkblad.
Mocht u een goed doel weten of er al aan mee werken, maak dan gebruik van een financiële ondersteuning vanuit de CAB. Ook wanneer u mensen kent die zich inzetten voor een doel, kunt u hen wijzen op de mogelijke ondersteuning door de CAB.