40-dagentijd 2022 “Groene passie”

Het duurt nog een paar weken, maar op 2 maart a.s. is het Aswoensdag; de start van de 40-dagentijd. In deze veertig dagentijd bereiden we ons voor op het Paasfeest. Het is een tijd van inkeer, bezinning en gebed. We staan stil bij het lijden van Jezus én bij het lijden van onze naasten, dichtbij en ver weg.

Voor de 40-dagentijd van dit jaar hebben de Diaconie en de commissie Groene Kerk de handen ineengeslagen. Gezamenlijk geven we invulling aan deze periode van bezinning.  Het thema voor dit jaar is “Groene passie”. Gedurende de zes Passiezondagen staan we stil bij het scheppingsverhaal. Daarbij wordt het scheppingsverhaal gekoppeld aan diverse groene thema’s, zoals Energie, Voedselvoorziening en Biodiversiteit. In het kader hiervan worden op drie zondagen activiteiten georganiseerd (zie ook “Bij de diensten”).

Zondag 6 maart 2022, thema Licht: tijdens het koffiedrinken na de dienst wordt u geïnformeerd over de energietransitie en over “Groene stroom”. Hoe geven we als kerk hier invulling aan?;
Zondag 20 maart 2022, thema Voedselvoorziening: tijdens en na het koffiedrinken wordt u getrakteerd op een vegetarische proeverij.
Zondag 3 april 2022, thema Biodiversiteit: na het koffiedrinken gaan we aan de slag met het bouwen van insectenhotels en/of nestkastjes.

Bovenstaande activiteiten komen voort uit de ideeën die u zelf vorig jaar hebt ingebracht. Naar aanleiding van de Startzondag 2020 is via de “Stille verbinding” App-groep begin vorig jaar een oproep gedaan voor het indienen van ideeën omtrent invulling Groene Kerk. Op basis hiervan zijn door u flink wat ideeën ingebracht. In de Geandewei van februari vorig jaar hebben wij de lijst met ideeën gepubliceerd. Met het organiseren van de verschillende activiteiten op de genoemde zondagen geeft de commissie Groene Kerk hier invulling aan.